mandag 26. juni 2017

Historisk, den største bragd noensinne........

Fremme....
....... endelig har vi en person som har utført en bragd.

En kar som i 3 uker har gitt avkall på daglig dusjing, sove i myke senger, kald melk hver morgen, Dagsrevyen og Kveldsnytt hver kveld. En kar som har gitt avkall på oppussing, maling, snekring av plattinger. En kar som har gitt avkall på samvær med kone, barn og barnebarn i hele 3 uker.

Hva.....?

Foto: Tregde ferie
En kar som i motvind har basket seg nedover kysten mot naturkreftene i all slags vær. Nesten forlist mellom Filtvet og Horten. En kar som har overnattet på forblåste skjær, spist havregraut og frysetørret mat fra Real.

Hva.....?
Foto:
 Hans Kaddan Sørensen

Jeg vet hva som kommer til å stå på gravstøtta mi. Det må bli et av disse tre:

  1. Han gjorde det. 
  2. Han utførte en bragd. 
  3. Han rodde alene i motvind fra Oslo til Mandal

Hva.... kan ikke høre hva du sier....
Foto: Lindesnes Avis

Jeg gleder meg virkelig til all ære og alle medaljer som skal drysse over meg.  Alle som skal klappe og rope tøffing til meg når jeg går på gata.

Hva...Jenter... he..... janter?

Å farsiken, janteloven, den hadde jeg glemt.....

Foto: Lindesnes Avis
Ja, ja, det er vel lov å drømme seg vekk litt......., men uansett, mottakelsen ved målpassering var fantastisk flott, med saluttskudd fra Lyngholmen (takk Hans) i det jeg passerte Bjørholmen, følgebåter med flagg innover Ramsvoa, trekkspillmusikk, samt venner og familie som hadde stilt opp i regnværet. En vals med Hilde til ære for fotografer og journalist ble det også - også litt sprudlevann da.

TOPPERS - takk alle sammen som stilte opp og takk for Likes og fine kommentarer fra alle dere som har fulgt meg på turen. Jeg følte meg aldri ensom. Takk også for "lån" av bilder som Trond S. og Inge-Bertin A. tok på flytur til/fra Mandal.



Oppsummering

Jeg vet at jeg ikke er den siste personen som drar på lengre rotur, så på oppfordring vil jeg kort nevne mine erfaringer som jeg har fra denne turen og som andre kanskje kan ha nytte av senere.

Robåten

Til langturer, har jeg ikke erfaring med andre enn Bindalsfæring.  Jeg har imidlertid lest meg opp på forskjellige alternativer. Reiser du alene vil jeg anbefale ikke større båt enn 15-17 fot. Den må være lettrodd og helst seilbar.  Foreslår i tillegg til Bindalsfæringen; Nordlandsbåt, Åfjordbåt, Oselver eller Strandebarmer.

Utstyr til båten

Ha med ekstra årer, keiper/tollepinner, litt verktøy til småreparasjoner, ekstra tau til keiper og annet, drivanker, elektriske vannpumper i tilfelle en bråttsjø. Batteri og solcelle panel (ca 20 watt's panel holder til det mest vanlige). Glem elektrisk kjølebag (krever for mye strøm). Uansett, ha med papir draft/kart i tillegg til eventuelt GPS. Invester i en god GPS, unngå kun mobil/nettbrett apper til navigasjon. Disse fungerer meget bra i stua, eller i en kahytt, men displayet er nesten uleselige i sterkt sollys eller regn i åpen båt.

Utstyr til deg selv

Tenk fuktighet, fuktighet, fuktighet. I tillegg til vanntette skips bager, bruk i tillegg også vanntette poser inne i skips bagene. Ta med mye ull klær selv om det er sommer. Det er lite hyggelig å sitte våt av svette/regn å fryse.  Bruk helst varme Gore-tex sko (det kan være kaldt på beina å sitte en hel dag stille på ei tofte).

Sittepute med hull i midten eller en slange til en trillebår er utmerket å sitte på og er et "must" på langtur. Å sitte mange timer å gnikke på ei tufte med ei bukse full av svette og saltvann, er ikke å anbefale. Ta med sink salve.

Invester i gode sykkelhansker, hell mye talkum i hanskene og prøv å hold dem tørre. Hver kveld smører du inn hendene med så feit håndkrem som du kan få tak i. Jeg fikk ikke noen større problemer med blemmer i hendene.

Overnattinger

Om mulig, invester i en båtkalesje slik at du har mulighet til legge vekk ting hvis regn, samt overnatte ombord om du ikke skulle finne teltplass. Ta med et romslig telt. Det er alltid litt hyggelig å ha litt rom rundt seg og du slipper jo å bære dette på ryggen! Ha alltid med mat for minst 3-4 dager fremover. Du vet aldri hvor og hvor lenge du kan bli liggende værfast et sted. Invester i en god sovepose og liggeunderlag. Primus og kjøkkenutstyr er jo en selvfølge.  Regn med at du bruker 4-5 liter vann hver dag. Varm havregrøt med rosiner, mandler, og blåbærsyltetøy til frokost smaker fortreffelig.....!

Ikke sett deg for ambisiøse mål hvor langt eller hvor lenge du skal ro.  Hvis du ikke skal sette noen fartsrekord, ta deg tid til å kose deg. Friarealer (skjærgårdsparker) som kommunene/staten har lagt ut, er som regel veldig fine plasser med mulighet for telting og toalett muligheter. Å overnatte på fyr, kan være en opplevelse, men vanskelig fordi de ligger så pass langt ut i havet, men er et alternativ.  Oslofjordens Friluftsråd har en del hytter som leies ut, samt forslag til Skjærgårdsteltting. Den norske Turistforening har også en del hytter som kan leies.

Det som er dumt med hytter, er at de ofte må forhåndsbestilles og i flere tilfeller må du betale for hele hytta, selv om du er alene.  Det er jo vær og vind som bestemmer hvor langt du kommer i en robåt fra dag til dag. Dumt er det jo også å betale for hytter du ikke kan benytte.

Sikkerhet

Den største sikkerhets risikoen er DEG. Det er du som har ansvar for deg selv og båt. Værmeldingen er den beste og det eneste holdepunkt for en riktig avgjørelse om å dra ut på tur eller ei. Vær obs på at det er vind og bølger som er farlig, ikke om det regner bøtter fra himmelen. Både du og båten er vanligvis ganske tette.

Vinden, derimot, kan trøtte deg helt ut slik at du driver ukontrollert inn mot skjær og land eller til havs. Vinden kan bygge opp bølger ganske raskt og du kan få brått-sjøer ombord som du ikke klarer å øse ut av båten igjen fordi du da har mer en nok med å holde båten på kurs og holde fremdrift.

Å bemerke er at i løpet av  de 3 ukene jeg var ute, hadde YR ganske stor treffsikkerhet mht. vind styrken. Storm bommet veldig ofte og da med alt for lavt estimat på vind styrke.

Som sikkerhet, hadde jeg ombord en elektrisk påhengsmotor med et 75 amp batteri.  Nok strøm til å drive motoren i ca 1 time i en nødssituasjon.  Heldigvis fikk jeg ikke bruk for denne.

En VHF-radio er også et "must" hvis du skal på tur over åpne strekk. Kystradioen er til for å hjelpe deg, ikke for å kontrollere om du snakker riktig prosedyre.....

Nødrakettene som du selvfølgelig har med deg skal ikke være nedpakket, men være festet til kroppen din eller i umiddelbar nærhet.

Og så var det den gode gamle regla: Er du i tvil om været er godt nok, så er det ingen tvil.


Miljø og Natur

Å ro på langtur, gli gjennom vannet uten en lyd, finne seg ei ensom og stille bukt, sette opp telt, legge seg tidlig, våkne tidlig til fugl-skvalder, sette på kaffen, nyte kaffen på utsiden av teltet sammen med all naturens mangfold og prakt, ja, da kan man vel si at dette er ekte luksus,

Når en i tillegg kan bruke egen kropp til fremdrift, få gratis mosjon, ikke forurenser naturen mer en de avgasser kroppen naturlig avgir, så er vel dette en form for miljøvennlig luksus?


Media


Lindesnes Avis:



Nordstrand Blad:



Båtens Verden:



Forbundet KYSTEN:














Norsk Friluftsliv:



TV Norge / Mandagsklubben:


TAKK FOR TUREN

Carpe Diem






2 kommentarer:

  1. Liv Synnøve Hoel26. juni 2017 kl. 10:35

    Så fint at du deler erfaringene, Arne! Og frihetsfølelesen av å gli stille gjennom vannet, tett på naturen med egen kropp til fremdrift- den kjenner jeg igjen med kajakken! Gratulerer igjen med BRAGDEN!!!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Liv. Ja, dette med å gli stille gjennom vannet har nesten gitt meg en ny dimensjon på naturopplevelse.

      Slett